Release

- Moody Coup JP

ボルチモアの鬼才 Co Laの最新作はOneohtrix Point Never主宰のNYC 〈Software〉より!

前人未到のダブの奥地へと突き進み、テン年代エキゾチカのユートピアを切り開く、シンセティックな辺境ダブがここに誕生!!

アンビエント、シンセポップ、R&B、インダストリアル、はたまたジュークまで、独自
のベクトルで時代のモードを縦横無尽に駆け回る、時のレーベル〈Software〉よりまたまたフレッシュ盤が登場!!

テン年代エレクトロニック・ミュージックの金字塔となったOneohtrix Point Neverの『Replica』(2011)以降、その新しい感性と近未来的なヴィジョンでシーンをリードする〈Software〉からボルチモアの鬼才Co Laが4枚目となるフル・アルバムを発表。 〈NNA Tapes〉からリリースされた2011年の前作 『Daydream Repeater 』ではレゲエ、50年代60年代に流行った南国の楽園をイメージしたオーケストラやジャズのジャンル名、エキゾチカ、60年代の女子グループなど、サイケデリックなドープさとトロピカルなポップさもある独創的なサンプルのコラージュ作品で、ニュー・エキゾチカ、 アヴァン・ラグジュアリー、 ファーニチャー・ミュージックなど様々な異名を付けられ反響を呼びましたが、本作では坂本 九やドゥーワップのサンプリングなどをベースに、前作同様にコラージュやチョップ & スクリューを多用しながらも、 シンセとプログラミングを担当した友人でもあるJoe Williamsをアシスタント・プロデューサーに迎え、 エレガントな光沢のあるシンセや細やかに散りばめられた固い質感のデジタルな電子音と、楽曲の情景を彩る柔らかな質感のアナログなフィールド・レコーディングや楽器のサンプリングのブレンドが絶妙な温度のエキゾチズムを生み出し、ジャズのエレクトリックな即興性、ダブの音響的な空間性が色とりどりのサウンドをライブ感溢れるダイナミックな作品へと導いた、USインディ・アンダーグランドから生まれた現行エレクトロニック・ミュージックを更新するフレッシュ盤の登場です。

 【国内流通盤CD】

+ ボーナストラック2曲 *DL Code
・ Day Trader (Taxi Version)
・ Entitlement Reform (Deadman Version)

Listen

Artist Info.

Co La

ボルチモアのアヴァン・ロック・デュオ、Ecstatic Sunshineの片割れMatthew Papich (マシュー・パピッチ) によるソロ・プロジェクト Co La (コ・ラ)。現在ソロで活動するギタリスト Dustin Wong もメンバーであったEcstatic Sunshineでは〈Car Park〉よりデビュー、数枚のアルバムをリリース、ギターを素材にしたアヴァンギャルドでミニマルな作品が評判となる。ソロでは〈Friends Records〉、〈Watercolor〉といったインディ系のレーベルからリリースしたカセットがたちまち話題となり、Julia Holter、Laurel Halo、Oneohtrix Point Neverもリリースするバーモント州のテープ・レーベル〈NNA Tapes〉より初のLP『 Daydream Repeater 』をリリース。 同レーベルからのEP『 Soft Power Memento』ではジャズへのアプローチもみせ、バンドで培われた即興的な感覚でダブの手法を駆使しながら新感覚のエキゾチズムを開拓する、次世代エレクトロニック・ミュージックのパイオニア。

English Info.

Co La is the primary project of musician and producer Matt Papich, whose explorations of sample-based electronic music have culminated in Moody Coup. The emotional palette of Moody Coup, Papich’s second album and first for Software Recording Co., is more complex than its exuberant predecessor Daydream Repeater (NNA Tapes 2011). Where that record’s relentlessly bucolic tone drew from the saccharine core of reggae, exotica, and 60s girl groups, the bedrock of Moody Coup is elusive and abstract. The various genre coinages that have been tagged to Co La’s music before – new exotica, Avant-luxury, furniture music, etc. – fail to accommodate the brainier obsessions behind Moody Coup‘s genesis. A new brand of alchemy occurs in the album, where cryptic sources are enhanced and embellished to a point of transcendence. This departure is the brilliant process of Co La’s unpredictable electronic music. Highlights of Moody Coup include “Remarkable Features”, which consolidates the prior seismic scope of Daydream Repeater into a dance floor standout. “Deaf Christian” transforms a Neil Sedaka doo-wopper into a mesmerizingly dark House cut, complete with synth chasms and haunting voice chants (supplied here and throughout the record by Angel Deradoorian). The meticulously crafted “Suspicious” ventures into more calming pastures — an extra dimensional, dubbed-out take on the Psychic TV gem by the same name. At the outset of Moody Coup, “Sukiyaki (To Die For)” melodically alludes to the Kyu Sakamoto song “Sukiyaki.” The original was penned as a mournful assessment of post-war Japan’s relationship to the US, albeit dressed by Sakamoto as a love song. Ironically, “Sukiyaki” became a hit oversees in the US and was later covered by A Taste of Honey. Rather than translating the lyrics, A Taste of Honey set new words to the original melody. (Stranger still, the word “Sukiyaki” itself refers to a Japanese hot dish.) It’s important to note that the wide range of reference sources does not serve Moody Coup as a superficial demonstration of Papich’s eclectic taste. Instead, all of the micro pieces function mosaically, creating an impression at a macro level that is extremely potent as music as well as concept. Co La’s intellectual obsessions are rooted in questions about how music is dilated by the cultures who created it and the power structures that shape those cultures (see “Sukiyaki”), while his musical obsessions are always rooted in the sensual, the beautiful and the immediate. Papich describes the working Co La method on Moody Coup as “employing the hegemony of delete.” He likes to be interrupted, and is fond of working in places where domestic concerns are on equal terms with studio practice. Much of Moody Coup was made in the kitchen of Papich’s Baltimore home — a place where he describes having the “best interruptions.” Assistant to Papich’s production was friend Joe Williams, who programmed and performed all synths. Tracks were additionally consolidated from field recordings, samples and composed in Ableton Live and mixed in Brooklyn at Gary’s Electric Studio, located at the Software HQ. Software Recording Co., which has become a vital home to similar explorations in new electronic music, will be releasing Moody Coup on May 7, 2013.
CAT No.
MBIP-5522
Label
Release Date
2013/05/12
Format
国内流通盤CD
Price
¥1,886 + 税
Genre
Electronic / Dub / Bass
Tracklist
01. Sukiyaki To Die For
02. Melter’s Delight 
03. Remarkable Features
04. Deaf Christian
05. Un
06. Suspicious (Sandman Fix)
07. Baby’s Breath
08. Head in Hole in Space
09. Sympathy Flinch
10. Make it Slay (Barbershop Solo)

Update: 23 Apr 2014

More Releases by