“ディストピアに現れし神秘の光と聖なる泉、
愛と希望を啓示する大いなるファンタジー『福音』”
OPNファン感涙のアートピースが遂に誕生!LAのMatthew David主宰の〈Leaving 〉や〈RAMP〉からCupp Cave名義でもリリースするベルギーの電子音楽作家Ssalivaのマスターピース『Be Me』が日本限定でボーナストラックを付け銀盤化。透き通るアンビエントの泉に浮かぶ銀燭の3D音像、流れ行くコラージュ、乱れ打つグリッチ、 メランコリアの温もり、エレガントなシンセの調べ、全電子音楽ファンへ捧げるコンテンポラリー・エレクトロニカの決定盤。
2011年のデビュー・カセットテープ『Thought Has Wings』(Leaving)のリリース当初からCuppa Cave名義含め、サンプリング、コラージュ、スクリューといった手法でビート・ミュージックを主体にヴェイパーウェイヴやニューエイジな趣のあるアブストラクトでサイケデリックな音像の作品を発表してきたSsalivaの最新作『Be Me』が音響が盛んなベルギーの中でもひと際注目されるレーベル〈Ekster〉より登場。 鐘を打ちならし幕を開ける本作は瑞々しく透き通った3D空間を漂流するコラージュ・ループを軸に、メランコリックなグリッチ・ノイズ、壮大で神々しいアンビエント、エレガントなシンセ・ピースなど、これまでに様々な名義で出して来たアイデア、手法、影響を遺憾なく応用し、よりバラエティとメロディに富んだポップな趣のある、正に集大成と言えるマスターピースがここに完成。アートワークの写真も自身で作っています。
【日本企画盤特典】
■ 未発表ボーナストラック
■ 解説 /ライナーノーツ : 池田 敏弘
【disk union オリジナル特典】
Ssaliva – Be Me JP Exclusive Mix
Artist Info.
Ssaliva
ベルギーを拠点とするフランソワ・ブランジェのソロ・プロジェクト。2011年にMatthew David主宰の〈Leaving〉からカセット『Thought Has Wings』でデビュー、ローファイでヴェイパーなテープ・ビート作品を披露。その後もEPや12”をコンスタントにリリース、 昨年の『Pantani』 (Leaving)ではシンセジスやスクリューを用いた作品で新たなスタイルを提示。ビート名義とも言えるCupp Caveではベルギーの〈Velk〉やUKの〈Ramp〉からアルバム『Retina Waves』をリリース、 コラージュを主体としたアンビエントやビート作品で着実に注目度を高め、〈PAN〉からアルバムを控えるTCFもリリースしたベルギーの〈Ekster〉からの『Be Me』ではこれまでと異なりグリッチも交えたポップな趣のサウンドスケープを披露。 OPN以降の立体的なサウンドとオーガニックなエレクトロニカを繋ぐ期待の新鋭。
English Info.
Ekster is thrilled to present EKS006, Be Me, by Belgian composer Ssaliva. This 13-track album pressed on black 12” 180 grams vinyl will be released in an edition of 300 with printed inner sleeves & silk-screened transparent over-sleeves. Download cards included. Mastered by Frederic Alstadt at Ångstrom mastering. Cover photo by François Boulanger & graphics by Victor Robyn.
Ssaliva hails from the historic city of Liège in the Francophone, Walloon part of Belgium. Formerly, he has released music under the monikers Cupp Cave and François Boulanger on labels such as Leaving Records (Stones Throw) and Vlek. This album shifts between two poles. The track Guilt might be the prime answer of the first: simple, though intricately beautiful, chopped-off melodies chasing each other through different octaves. Vntitled is the clearest example of the other: soothing ambient synth phrases in an ever-slightly-changing repetition. How sweet it is to be acoustically disoriented. All this accounts for the album’s surprisingly gripping sensitivity, its strong emotional cargo. From the gentle offbeat strokes of the first track to the haunting Who Then Now with its incessant screeching wobbling around, the listener is confronted with joy, solace and sadness. Structurally Be Me could sound like a succession of Indian raggas – albeit very short ones – with the first four tracks associated to the daytime (sunrise, noon, afternoon, late evening) and the remaining tracks with the nighttime (until the break of day). Dream Dive (track 4) is the first to introduce minor chords, classically linked to melancholy, while the electronic sea crashing onto the shore from tracks 2 and 3 is still there, but much calmer now, and ephemeral wind chimes play hide and seek in the ambient sky. After the volta, the next track, Staves, introduces a totally different pallette with the album’s first bass sound, electronic water trickling down somewhere, and what sounds like metal works going on a yet much lower level than the basement you’ve just arrived at.