01. Guillotine
02. Havoc Devastation
03. Total Darkness
04. Play Pinn
05. Freeze-or-Burn
06. Munsterfromoutafkavainspace!
07. Robotbutizm
08. Knock Out
09. Platsolo
10. Release
11. Steamidity
12. FaBo
13. Baby Come On 2011
14. Night & Day
15. Tribute-2-JG
16. Its that time again
17. Sleepy
18. B.O.T.O
19. What Cha-Gonna Du
20. Beast of all Beast
21. Area 72
22. Dynamic Madness
23. Daddy’s Home
24. No Sunshine
25. Kemosabe!
26. There U’Go Boi
27. Heavy Heat
28. WeDaPebu
29. The Opponents
30. Under’D-Stat
Listen
Artist Info.
RP Boo
本名ケヴィン・スペース。シカゴの西部で生まれ、80年代に南部へと移住し、多くのジューク / フットワークのパイオニアと同じようにシカゴ・ハウス / ジュークの伝説的なダンス一派House -O-Maticsの洗礼を受け、〈Dance Mania〉から数多くのクラシックスを生み出したゲットー・ハウスのパイオニアDj Deeon、Dj MiltonからDjを、Dj Slugoからはプロデュースを学び、それまであったRolandのドラム・サウンドの全てにアクセス、またパンチインを可能にした、現在も使い続けるRoland R-70をメインの機材にしながらトラックを作り始め、1997年に作られた‘Baby Come On’はフットワークと呼ばれるスタイルを固めた最初のトラックであり、その後1999年に作られたゴジラのテーマをチョップしたゴジラ・トラックとして知られる‘11-47-99’はシーンのアンセムとなり、数多くのフットワークのトラックに共通する無秩序にシンコペートするリズム・パターンはRP Booのトラックに起因すると言われる。地元ではシーンの才女Jlinも所属するクルー〔D’Dynamic〕を主宰し、〈Planet Mu〉よりリリースのフットワーク・コンピレーション『Bangs & Works Vol.1』(2010)、『Bangs & Works Vol.2』(2011)に収録され、2013年にデビュー・アルバム『Legacy』、2015年にセカンド・フル『Fingers, Bank Pads & Shoe Prints』を同レーベルより発表。フットワークの肝である3連を基調とした簡素なドラム・マシーンのレイヤーとシンコペーションによる複雑かつ大胆なリズムワークに、コラージュにも近いアプローチでラップような自身のボイスとサンプリングを催眠的にすり込ませ、テクノにも似たドライでミニマルな唯一無二の驚異的なグルーヴを披露。古代から発掘されたフューチャー・クラシックスとも称され、先鋭的な電子音楽やアヴァンギャルドとしてもシーンを超えて崇められるフットワークの神的存在。
RP Boo – a.k.a. Kavain Space is a man who is revered and respected amongst the dance music cognoscenti. He’s cited as one of the originators of Footwork, the fast, repetitive, rhythmically syncopated music & dance style that’s a grandchild of Chicago house and which has been brought to the wider world via releases from Planet Mu and others, alongside internet archaeology from fans, experts and enthusiasts.
Going back to the roots of this music, his self released track ‘Baby Come On’ made in 1997, sampled and looped up ODB over tough syncopated drums, and in doing so spawned one of the first tracks to solidify the style called Footwork. Later on, in 1999, his track known as ‘11-47-99’ a.k.a. The Godzilla Track was monumental in the evolution of sampling in footwork, chopping up the Godzilla theme taken from ‘Simon Says’, by Pharoahe Monche and setting off a trend for footwork versions of hip-hop tracks. Many cite RP Boo as the originator of footwork music, and it's hard to argue, when the scrambled, syncopated drum patterns common to footwork can be largely traced back to him.
Kavain was born in West Chicago and moved to the Southside in the 80s. Like many of footwork’s originators, he was brought through into production through associations with the legendary House and Juke dance clique House-O-Matics, DJing alongside DJ Deeon and DJ Milton, then getting shown how to produce by DJ Slugo. The machine Kavain learnt to produce on was a display model of the Roland R-70, a drum machine which gave access to all previous Roland drum sounds and the ability to punch in rhythms on the fly, it’s the machine he still uses today.
RP Boo’s music is singular and unusual in Footwork, featuring raps and dialogue adopted from Juke, often in combination with sharp-edged and incidental samples giving some tracks a paranoid atmosphere. Take ‘187 Homicide’s bleak feeling and question and answer vocals, ‘Area 72’s alien landing scenario or ‘Speaker’s R-4’s audio walk-through. His music is often hectic, seemingly built to to almost psyche-out the listener or offer challenges to dancers; it’s this playful and imaginative quality, along with his sometimes baffling-but-it-works rhythms and sub, that give RP’s tracks their totally unique feel.